Czy ty w ogóle istniejesz? Międzynarodowy Dzień Jednorożców (9 IV)
Jednorożce są tajemniczymi istotami, tak mówią. Niektórzy uważają, że ich legenda zrodziła się po tym, jak ludzie spotkali szczątki przedstawiciela rodzaju Elasmoterium. Mimo że nie był to zwierz koniowaty, to charakteryzował się jednak wielkim rogiem rosnącym na samym środku jego czoła. Znacznie częściej mówi się o tym, że mity o jednorożcach powstały na bazie narwali, rogatej ryby. Z tego względu na przestrzeni wieków obraz i znaczenie jednorożca mocno się zmieniały. Z czasem te mityczne stworzenia stały się po prostu nieodłączną częścią popkultury. Do jego nazwania używano słów, które tłumaczy się bezpośrednio na „jednorożec” i tylko w Biblii zastosowano wyjątek, gdzie słowo „unicornus” zostało zastąpione przez „bawoła”.
Po raz pierwszy w historii jednorożce zostały wspomniane w IV wieku p.n.e. w „Indice”, dziele greckiego historyka Ktezjasza z Knidos opisującym indyjskie potwory z rogiem na czele i wielkością konia. Najprawdopodobniej opisywał on indyjskie nosorożce.
W I wieku n.e. znany w historii rzymski filozof i przyrodnik Pliniusz, powołując się na wspomnianego Ktezjasza, w swoim dziele „Historia Naturalna”, napisał, że jednorożec był najbardziej dzikim zwierzęciem ówczesnych Indii. Opisał go jako stworzenie z ciałem konia, głową jelenia, nogami słonia, ogonem dzika i rogiem na czole. Dodał też, że praktycznie niemożliwym byłoby schwytać żywego jednorożca, co później stało się kluczowym atrybutem tego zwierzęcia w średniowieczu i w powieściach fantasy.
Współczesny zoolog Chris Lavers twierdzi, że opis Ktezjasza ma swój odpowiednik w naturze. Nie odnosi się jednak do jednego gatunku, a trzech, które antyczny lekarz złączył w hybrydę. Mityczny jednorożec Ktezjasza jest zdaniem Laversa połączeniem cziru tybetańskiego (Panthalops hodgsonii), nosorożca indyjskiego (Rhinoceros unicornis) oraz kianga tybetańskiego (Equus kiang)(Smakosz et al., 2022)
W następnym stuleciu, rzymski uczony Elian (Claudius Aelianus), opierając się na dziele Pliniusza, opisał jednorożca jako istotę, która okazywała szczególną czułość swojej wybranej partnerce w trakcie godów. To nagłe uwielbienie jednorożca dla swojego partnera miało być bardzo ważnym aspektem w postrzeganiu jednorożca w dobie średniowiecza, gdyż wtedy uznawano, że tak naprawdę tylko dziewica może go schwytać. Wówczas jednak nie miał on wspólnego z białym koniem z rogiem na czole, bo uważano je za małe stworzenie (nieco większe niż koza) o przyjemnym wyglądzie, z rogiem pośrodku czoła, małą brodą i niezwykłą zwinnością.
Zachowano również podania, że w chińskiej mitologii jednorożce od zawsze wyglądały zupełnie inaczej. Miały one ciało jelenia pokryte zieloną łuską i głowę lwa zwieńczoną zakrzywionym rogiem. Z kolei w Japonii jednorożce nazywano kirinami.
Etnofarmakologia rogu jednorożca – Aleksander K. Smakosz, Wiktoria Kurzyna, Mateusz Dąsal
Publikacja ta jest jedyną w swoim rodzaju analizą fenomenu jednorożca z perspektywy nauk biomedycznych. Autorzy prześledzili notatki, traktaty i rękopisy lekarzy, zoologów, naturalistów, farmaceutów, od czasów starożytnych po XIX w. Owocem tej analizy jest studium nad rzekomym rogiem jednorożca — panaceum droższym niż złoto, obiektem pożądania królów i aptekarzy.
Pomimo szczegółowych opisów dokonanych przez wieki wśród starożytnych Greków i Rzymian, informacje o tych mitycznych stworach były dość ograniczone jeszcze do średniowiecza. Aby jednorożec mógł wejść do światowej kultury, musiał wyjść poza literackie teksty, a następnie działać w tradycjach artystycznych i religijnych, ostatecznie zająć miejsce w chrześcijaństwie. W III wieku n.e. pojawiał się już w znamienitych tekstach religijnych.
Wówczas, ze względu na ich obecność w Biblii, zwierzęta te były silnie związane z wiarą chrześcijańską, stały się prostym symbolem czystej miłości i szczęśliwego małżeństwa. Nie oznaczało to jednak, że nie wierzono w ich istnienie gdyż pojawiały się nawet pisma sugerujące, że przedstawicieli tego gatunku widziano chociażby w okolicach Mekki.
Tak o to obraz jednorożców przekształcał się przez wieki począwszy od krwiożerczego potwora w jakże słodkie, przynoszące pokój i spokój stworzenie, które mogły złapać dziewice, aż po symbol samego Jezusa Chrystusa. Od wieków z resztą wielcy duchowni zajmowali się obrazem tych dziwnych stworzeń. Leonardo da Vinci stworzył szkic z jednorożcem, Rafael namalował „Damę z Jednorożcem”, a liczni historycy w swoich pracach mówili o jednorożcach, jakby opisywali konie lub nosorożce. Jednorożce nie pomija się również w nowoczesnych klasykach literatury (np. w Harry’m Potterze, Wiedźminie).
Strona z książki „Etnofarmakologia rogu jednorożca”
Róg jednorożca w medycynie
Medyczne właściwości samego rogu, związane z wykrywaniem i neutralizowaniem trucizn, pojawiają się w średniowiecznych europejskich pismach po raz pierwszy u Alberta Wielkiego (1193–1280) i Pietro d’Abano (c. 1250–1318). Obaj uczeni studiowali nauki Arystotelesa wzbogacone o komentarze arabskich autorów. Podczas gdy Albert Wielki podchodził do fantastycznych właściwości rogu z racjonalnym sceptycyzmem, Pietro d’Albano bezkrytycznie je akceptował, przyczyniając się do ugruntowania mitu w świecie europejskiej nauki.
Warto tutaj także wspomnieć, że polski astronom i lekarz – Mikołaj Kopernik, przepisywał swoim pacjentom lek nasercowy, w skład którego wchodziły między innymi szafran (Crocus sativus L.), bursztyn, cynamon (Cinnamomum sp.) czy właśnie „róg jednorożca” – „Cornu unicor/-ni/”. Powyższa recepta pochodzi najprawdopodobniej z czasów studiów Kopernika w Padwie (1501-1504?)(Smakosz et al., 2022).
W kwietniu 2017 r. zainteresowanie wyszukiwaniem jednorożców osiągnęło tak ogromny szczyt, że nawet popularna na całym świecie kawiarnia Starbucks wprowadziła do swojego menu Frappuccino z jednorożcem, zapoczątkowując wówczas trend dekorowania potraw i napojów brokatem i kolorami tęczy nawiązującymi do jednorożca.
Teraz, jaki jednorożec jest, każdy widzi. Od wieków są one obecne w mitologii, legendach i kulturze ludowej, a dzisiejsi naukowcy zwracają uwagę na to, że opowieści o jednorożcach mają charakter symboliczny i metaforyczny, gdyż mogą odzwierciedlać wartości, idee czy archetypy obecne w danej kulturze.
Bez wątpienia jednak jednorożce to pełne magii i wdzięku, obecne w filmach, książkach, grach, modzie, stworzenia. Nic dziwnego, bo zwierzęta te są jest wspaniałe, onieśmielające i trudno opisać je jednoznacznie, bo wszystko zależy od interpretacji, kreatywności i ludzkiej wyobraźni. Każdy bowiem przedstawia je zgodnie z własną wizją świata fantasy. Faktem niezaprzeczalny, byłoby jednak to, że jeśli zdobędzie się ich zaufanie i przyjaźń, wykazują wielką empatię. Potrafią rozumieć wszystkie ludzkie emocje, odczytywać pragnienia, a także intencje, a oszukanie ich jest praktycznie niemożliwe, gdyż nawet nie zbliży się on do ludzi, którzy nie mają nieskazitelnie czystego serca.
Podsumowując, naukowcy skłaniają się do przekonania, że jednorożce są zwyczajnym wytworem ludzkiej kreatywności i fantazji, nie istnieją jako realne istoty. Perspektywa naukowa koncentruje się na badaniu faktów i dowodów empirycznych, nie potwierdzając istnienia jednorożców, ale dla jednorożce nadal pozostają fascynującymi i jakże inspirującymi postaciami z bogatej tradycji kulturowej świata.
Zestaw „Farmacja i farmaceutyki w dziełach kultury” i „Etnofarmakologia rogu jednorożca”
Zestaw ten łączy nauki biomedyczne, historię, sztukę i literaturę, oferując świeże spojrzenie na rolę medycyny i farmacji w naszym życiu, zwłaszcza kulturalnym. Dzięki przejrzystym treściom, bogatemu materiałowi ilustracyjnemu i szczegółowej bibliografii, książki te wzbogacą Twoją wiedzę i zainspirują do dalszych poszukiwań.
Odkryj tajemnice przeszłości i współczesności, które zrewolucjonizowały medycynę i ukształtowały nasze dziedzictwo kulturowe.
80,00złPierwotna cena wynosiła: 80,00 zł.49,00złAktualna cena wynosi: 49,00 zł.
Cooper, J. (1998). Zwierzęta symboliczne i mityczne. Tłum. L. Ryś, A. Kozłowska – Ryś. Wydawnictwo Rebis.
Harpur, J. (2008). Mityczne stwory. Tłum. E. Romkowska. Wydawnictwo Arkady.
Kronzek, A. Z., Kronzek, E. (2004). Księga wiedzy czarodziejskiej. Przewodnik po zaczarowanym świecie Harry’ego Pottera, przeł. E. Jagło. Dom Wydawniczy Rebis.
Smakosz, A., Dąsal, M., Kurzyna, W. (2022). Etnofarmakologia rogu jednorożca. Pharmacopola
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Leave a Reply